E-learning voor ouderen

InfoNL 15-5-2012

Het concept van e-learning heeft zich de afgelopen tien jaar ontzettend snel ontwikkeld dankzij de wereldwijde verspreiding van het internet. Inmiddels heeft e-learning zich vertakt in verschillende gebieden van specialisatie, en reikt zichzelf zo uit naar verschillende doelgroepen.

In eerste instantie, richtte e-learning zich vooral op ondernemers, maar in de laatste jaren, is de doelgroep aanzienlijk toegenomen: van kinderen en tieners tot leerlingen op scholen en universiteiten. Jonge moeders en vaders, wie niet zoveel tijd hebben door hun kinderen, en zieke of gehandicapte mensen wie een gebrek aan mobiliteit hebben, kunnen nu ook e-learning cursussen starten. En op dit moment, is de e-learning markt begonnen om ook ouderen te integreren in hun programma’s.

Dit gedeelte van de bevolking heeft meestal al de werkvloer verlaten. E-learning stelt hen in staat om onafhankelijk aan klassen te kunnen deelnemen, en te kunnen profiteren van hun lessen zoveel ze maar willen.

Speciaal voor ouderen is het feit dat ze thuis kunnen blijven een essentieel voordeel van e-learning. In feite, het verlaten van hun vertrouwde basis op een regelmatige basis om naar hun lessen te gaan, kan enorme stress opleveren en het is waarschijnlijk te zwaar en teveel moeite voor hen. Vaak moeten ze vertrouwen op jongere vrienden of familie om hun weg te brengen met de auto waar ze heen wil. Daarom zou e-learning de perfecte oplossing voor ze zijn.

Peter Georgieff, de project manager van ‘ the Institute for Systematic and Innovative research in Karlsruhe’ is het daarmee eens. Hij zegt: ‘‘E-learning is zeer geschikt voor oudere mensen omdat het de lessen zijn die naar de mensen toekomen en niet andersom. De leertijd en het ritme kan individueel worden aangepast en virtuele groepen kunnen worden gevormd.’’

In tegenstelling tot de mensen die zeggen dat ouderen niet bereid zijn om online te leren, of niet in staat zijn om het internet te gebruiken, is er geen wetenschappelijk bewijs wat dat weergeeft. Een algemene negatieve houding tegenover moderne technologie kan ook niet worden geverifieerd.

Integendeel, er zijn heel veel oudere mensen die geïnteresseerd zijn in nieuwe manieren van onderwijs en die het digitale leren met veel nieuwsgierigheid en enthousiasme benaderen. Meer dan 50 % van de senioren maken al reeds gebruik van het internet. Ze gebruiken sociale netwerken, blogs, forums en informatieve sites daarmee hoeft hun gebruik van internet niet per se af te wijken van het gebruik van de jongere generatie.

De e-learning markt voor oudere mensen is echter een niche markt die pas recentelijk is begonnen. Verschillende e-learning site voor senioren beginnen te komen, maar een van de meer relevante inspanningen op dit gebied is het project eLSe, ‘E-learning for seniors’. Het is een project gelanceerd bij zeven organisaties van verschillende naties (waaronder ‘ the German Federal Association for Seniors’ en ‘ the University of the third age Great Britain) en daarbij gesponsord door de Europese Unie.

eLSe’s missie is het aanmoedigen van oudere mensen om hun vaardigheden uit te breiden, nadat ze zijn gestopt met hun werk. En om daarbij hun te helpen met het gebruik maken van de voordelen van internet en andere communicatie technologieën.

eLSe ondersteunt ook oudere mensen wie geen of bijna geen ervaring hebben met computers of andere technische apparaten. Dankzij dit programma kunnen zij zichzelf informeren over leermogelijkheden, en ervan gebruik te maken, individueel of binnen een groep.

Dit artikel kun je ook hier lezen:

http://www.elearninginfo.nl/e-learning-voor-ouderen/#more-689

www.elearninginfo.nl/e-learning-voor-ouderen/#more-689

Voor meer informatie, kijk op:

http://www.el-se.org/

www.el-se.org/

http://idw-online.de/pages/de/news247705

www.idw-online.de/pages/de/news247705