E-LEARNING IS URGENT

Hoger onderwijs in Nederland moet veel meer gebruik gaan maken van video-onderwijs en andere vormen van e-learning, want dat is doelmatiger en veel goedkoper dan alleen traditioneel contactonderwijs.

Bij e-learning kan het onderwijs veel beter worden aangepast op de individuele leerbehoeften en capaciteiten van studenten dan bij traditioneel onderwijs, hoeft de student veel minder te reizen, kan de student desgewenst bij zijn ouders blijven wonen, videocolleges in eigen tempo bekijken en onbeperkt herhalen, kan onderwijs gratis worden aangeboden, heeft de docent meer tijd voor individuele begeleiding, enz.

Bij e-learning kun je denken aan webvideo's, flipped classroom, leerwiki's, educatieve virtual communities, vergadersoftware, videoconferenties, chat, educatieve internetforums, digitale simulatiegames, mobile apps, MP3, MW-radio, email, video-discussies, overzichtelijke webportalen met hoogwaardige onderwijswebsites, enzovoort.

Maar alle betrokken partijen verdiepen zich nog veel te weinig in de snelle ontwikkelingen op het gebied van e-learning. Dat geldt voor veel politici, onderwijsambtenaren inclusief de onderwijsinspectie, adviesraden, onderwijsadviesbureaus, colleges van bestuur, raden van toezicht, docenten, studentenbelangengroepen en ouders.

Het is de taak van álle betrokkenen om die achterstand snel in te halen. Want Nederland kan anders in de toekomst niet meer internationaal concurreren als hoogwaardige kenniseconomie.

VIDEO

Daphne Koller: Wat we leren uit online-onderwijs (Nederlands ondertiteld)

http://www.ted.com/talks/daphne_koller_what_we_re_learning_from_online_education.html

www.ted.com/talks/daphne_koller_what_we_re_learning_from_online_education.html